OPIS PROJEKTU
Projekt „Elektryfikacja linii komunikacji miejskiej w Zielonej Górze” POIS.06.01.00-00-0059/19 jest realizowany w ramach działania 6.1 Rozwój publicznego transportu zbiorowego w miastach oś priorytetowa VI Rozwój niskoemisyjnego transportu zbiorowego w miastach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014 – 2020.
Umowa o dofinansowanie nr POIS.06.01.00-00-0059/19-00 została podpisana w dniu 30.01.2020 roku.
Całkowita wartość projektu wynosi 45 423 654,00 zł brutto, w tym wartość kwalifikowalna 35 647 000,00 zł. Poziom wnioskowanego dofinansowania wynosi 85,00 %, co oznacza wartość 30 299 950,00 zł.
Przedmiotem projektu to inwestycja w infrastrukturę komunikacji miejskiej Miejskiego Zakładu Komunikacji w Zielonej Górze przyczyniająca się do zmniejszenia zanieczyszczenia środowiska i usprawnienia działalności przewozowej osób.
Projekt realizowany był etapowo, zgodnie z n/w zestawieniem:
- Budowa pętli autobusowej na os. Mazurskim wraz z dostawą i montażem stacji ładowania autobusów elektrycznych i niezbędną infrastrukturą.
- Budowa drogi dojazdowej do pętli autobusowej na os. Mazurskim wraz z przebudową odcinka ul. Giżyckiej długości ok.136 m o nawierzchni bitumicznej.
- Rozbudowa infrastruktury ładowania autobusów elektrycznych na pętlach przy ul. Zawadzkiego "Zośki" i ul. Botanicznej oraz zakup i montaż stacji ładowania przy Zajezdni autobusowej ul. Chemiczna.
- Dostawa fabrycznie nowych elektrycznych niskopodłogowych autobusów miejskich solo.
- Dostawa fabrycznie nowych elektrycznych niskopodłogowych autobusów miejskich przegubowych.
- Promocja projektu.
Podstawowym zadaniem projektu było ograniczenie negatywnego wpływu transportu publicznego na środowisko oraz zdrowie mieszkańców obszaru funkcjonalnego miasta Zielona Góra. Zostało to osiągnięte poprzez wymianę części istniejącego taboru komunikacji miejskiej MZK w Zielonej Górze o napędzie spalinowym na bezemisyjny tabor o napędzie elektrycznym. Zakup składał się z:
- 4 szt. autobusów 18-metrowych (przegubowych),
- 8 szt. autobusów 12-metrowych (solo).
Budowa pętli autobusowej na os. Mazurskim wraz z dostawą i montażem stacji ładowania autobusów elektrycznych i niezbędną infrastrukturą obejmowało wykonanie projektu budowlanego oraz wykonanie prac budowlano-montażowych dla zadania polegającego na budowie pętli autobusowej na os. Mazurskim i montażu stacji ładowania autobusów elektrycznych wraz z niezbędną infrastrukturą.
Dzięki projektowi poziom zelektryfikowania taboru miejskiego MZK zwiększył się do 55 szt. autobusów elektrycznych, które łącznie stanowią 62% ogółu taboru autobusowego MZK. Tak znaczna elektryfikacja taboru miejskiego przyczyniła się do znaczącego ograniczenia spalin do powietrza i hałasu do środowiska ze strony transportu publicznego.
Projekt jest zgodny z celem osi priorytetowej VI, którą jest większe wykorzystanie niskoemisyjnego transportu miejskiego poprzez rozwój i integrację systemów publicznego transportu zbiorowego w miastach. Dzięki podejmowanym działaniom nastąpiło zmniejszenie zatłoczenia motoryzacyjnego w miastach, poprawa płynności ruchu i ograniczenie negatywnego wpływu transportu na środowisko naturalne w miastach i na ich obszarach funkcjonalnych
Pętla na os. Mazurskim
W dniu 9 marca br. została podpisana Umowa pomiędzy Prezydentem Miasta Zielona Góra Januszem Kubickim a wykonawcą zielonogórskim oddziałem firmy Exalo Drilling (jej częścią jest dawny Diament) na wybudowanie nowej pętli autobusowej. Znajdzie się tam również stacja ładowania autobusów elektrycznych.
Nowy tabor
Tabor wzbogacił się o 12 pojazdów elektrycznych: osiem niskopodłogowych - pomieszczą 80 pasażerów i cztery przegubowce - te przewiozą 122 osoby.
MECHANIZM POIiŚ
Informacje o funkcjonowaniu mechanizmu umożliwiającego sygnalizowanie o potencjalnych nieprawidłowościach lub nadużyciach finansowych, tj. narzędzia informatycznego umożliwiającego przekazanie informacji o podejrzeniu wystąpienia nieprawidłowości lub nadużycia finansowego
Miasto Zielona Góra – Miejski Zakład Komunikacji informuje, iż zgodnie z zapisami Umowy o dofinansowanie projektu „Elektryfikacja linii komunikacji miejskiej w Zielonej Górze” współfinansowanego z budżetu Unii Europejskiej ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014 – 2020 jest zobowiązany aby upublicznić, co najmniej na swojej stronie internetowej, informacje o funkcjonowaniu mechanizmu umożliwiającego sygnalizowanie o potencjalnych nieprawidłowościach lub nadużyciach finansowych.
Instytucja Zarządzająca Programem Operacyjnym Infrastruktura i Środowisko, stworzyła narzędzie do zgłaszania wszelkich nieprawidłowości dotyczących projektów finansowanych ze środków pochodzących z Programu Infrastruktura i Środowisko. Przekazywane sygnały o nieprawidłowościach pozwolą na wprowadzenie odpowiednich środków zaradczych oraz przyczynią się do zapewnienia najwyższych standardów realizacji projektów.
W celu zgłoszenia nieprawidłowości należy: skorzystać z formularza umieszczonego na stronie internetowej www.pois.gov.plnieprawidlowosci lub wysłać wiadomość na adres e-mail: naduzycia.POIS@mr.gov.pl.
Więcej informacji na ten temat znajduje się na stronie internetowej: http://poiis.nfosigw.gov.pl/realizuje-projekt/kontrola-nieprawidlowosci-naduzycia-finansowe/
Jednocześnie informujemy, iż wobec pracowników, wykonawców, innych osób powiązanych z realizowanym Projektem, które skorzystają z powyższego mechanizmu i przekażą w dobrej wierze informacje o możliwości wystąpienia nadużyć / nieprawidłowości; nie będą podejmowane żadne działania odwetowe.